logo

“Et letsindigt ord” er en musikgruppe, der i ord og toner fokuserer på musikken i Danmark under besættelsen. Gruppen spiller en koncert, der er suppleret med små fortællinger om de komponister, tekstforfattere og musikere, der skabte og fremførte musikken. 

Siden 2014 har “Et letsindigt ord” spillet for udsolgte huse og til stående bifald over hele Danmark og har desuden medvirket i TV2’s udsendelse “Aldrig mere 9. april”.

I besættelsestidens censurerede Danmark blev både swingmusikken og revyen særligt populære, og mange revyer forsøgte at gå helt til stregen med åbenlys eller underforstået humor. Musikken og revyerne kunne bruges både som en protestmulighed og anledning til adspredelse. 
Repertoiret er derfor primært revysange, swingnumre og filmmelodier skrevet og spillet af bl.a. Poul Henningsen (PH), Kai Norman Andersen, Gerda og Ulrik Neumann, Børge Müller, Leo Mathiesen, Svend Asmussen. Men også sange som Lili Marleen og Den blå anemone  er på repertoiret.

“Et letsindigt ord” er centreret omkring sangerinden Karoline Budtz og guitaristen Jens Christian Kwella, og kan spille i forskellige konstellationer fra duo til kvintet alt efter omstændighederne. Se videoer af de forskellige konstellationer under “Video/mediearkiv” og læs mere under “koncepter”.

Orkesteret findes også i en version udelukkende med fokus på swingmusikken beregnet til jazzklubber, jazzfestivaler og fester.
Læs mere om Hede Hule Hot her:

Alle musikere er konservatorieuddannede og har en lang erfaring med koncerter på spillesteder, festivaler og jazzklubber både i Danmark og udlandet. Sammenhænge, hvor man ellers kan høre eller har kunnet høre orkesterets medlemmer, er:
Jette Torp, Jan Glæsels orkester, Birte Kjær, Ib Glindemans Orkester, Bourbon Street Jazz Band, Lene Siel, Jesper Lundgaard, Beatles Forever, The Dixieland Gipsy Band, Aarhus Jazz Orchestra ( tidligere Klüvers Big Band) m.m.

Et Letsindigt ord har i 14-17 bl.a. spillet på:
Musikdrevet, Koed
Huset, Aalborg
Museerne i Brønderslev
Skive Jazzklub
Munkebo Kulturhus
Jazzens Venner, Odense
Jazzclub Saint Louis, Vordingborg
Haderslev Jazzklub
Basin Street Jazzclub, Juelsminde
Museet på Sønderskov Slot
Musikhuset Aarhus
Tørring Gymnasium
Jazzklub Sct. Jørgen, Næstved
Gimsinghoved Kunst- og Kulturcenter
Aarhus Jazzklub
Vestermølle, Skanderborg Møllelaug

Ringkøbing Bibliotek

Børkop Kulturhus

Christiansfeld, Søstrehuset
Brenderup Højskoles Musikforening
Helnæs Kultur- og Musikforening

Viborg Museums Have
Gladsaxe Jazzfestival
Nørgårds Højskole, Bjerringbro

Silkeborg Højskole

Museum Sønderjylland
Frederiksberg Bibliotek
Jysk Musik og Teaterhus, Silkeborg
Aarhus Viseklub
Nakskov
Brovst Musikforsyning
Vonge Musikforening
Liv i forsamlingshusene, Nr. Rind forsamlingshus
Næshøj Lokalcenter
Hørsholm Bibliotek, Trommen
Guldborgsund Bibliotekerne
Ebeltoft Kulturhus

Sønderskovhus Lokalcenter
Kulturcenter Jammerbugt
Fredericia Jazzklub
Jazz i Støvring
Randers Bibilotek
Djursland Jazzklub
Sønderskov Lokalcenter
Ældrerådet
Nørre Sundby Kirke
OK centret, Egå
Lyngby Kirke, Løkken
Musikhuset Aarhus
Kolding Cityforening
Galleri Munken, Løkken
Gram Slot
Henne Mølle Å Badehotel
I & U Viborg Pension
Gladsaxe Jazzklub
Holstebro Museum
Skibby Bibliotek, Frederikssund
Nygadehuset, Aabenraa

Koncepter:

”Et letsindigt ord” kan optræde til en lang række af forskellige arrangementer. Herunder er beskrevet, hvad vi kan bl.a kan tilbyde:

  • Spillesteder/jazzklubber/festivaler/fester


    Her kan vi optræde som kvartet (vokal, guitar, bas, trommer) eller kvintet (plus saxofon).

    Vi spiller en koncert med fokus på de mere udavendte swingnumre og revysange. 
    Lyt til “Take It easy”, “Den Lille Lysegørnne sang” og “My Heart Belongs To Daddy” i playeren.
    Når vi spiller i denne sammenhæng er navnet “Hede Hule Hot”.
    Typisk spilletid 2x50 min, 2x60 min eller 3x45 min
    Pris afhænger af tidspunkt, lokalitet, mm. Kontakt os for nærmere information.

  • Kulturhuse/musikforeninger/biblioteker/cafeer/ældrecentre o.l.


    Her kan vi spille som duo (vokal, guitar), trio (vokal, guitar, bas), kvartet  (vokal, guitar, bas, trommer) eller kvintet (kvartet plus saxofon).

    Koncerten er suppleret med små fortællinger til hver nummer om både musikere, sangere, komponister og tekstforfattere. Hvor meget vi fortæller kan aftales med arrangøren. Vi kan også spille en koncert uden snak.
    Lyt til “Et letsindigt ord”, “Man binder os på mund og hånd”, “Lili Marleen” og “Den lille lysegrønne sang”.
    Typisk spilletid 1x60 min, 2x50 min eller 2x60 min.
    Pris afhænger af tidspunkt, lokalitet, mm. Kontakt os for nærmere information.

  • Skolekoncerter/gymnasiekoncerter/efterskoler og højskoler


    Disse koncerter henvender sig primært til folkeskolens ældste klasser og gymnasieelever. Koncerten er formet som en vekselvirkning mellem musik og introduktion til sangene, forfatterene, musikerne med særligt fokus på sangenes og musikkens funktion i samtiden og påvirkning af krigens virkelighed. Der tages udgangspunkt i et bredt udvalg af genrer fra perioden. Lyt til alle sangene i playeren.


    Jens Christian Kwella har i LMS-regi afholdt over 150 skolekoncerter og har stor erfaring indenfor området.

    Koncerten kan forberedes på forhånd sammen med lærerene i dansk, historie og musik.

    Typisk spilletid 1x45 til 1x60min. Evt. med efterfølgende spørgsmål og samtale.
    Pris afhænger af tidspunkt, lokalitet, mm. Kontakt os for nærmere information.

  • Andet:

    På baggrund af vores mange år som professionelle kan vi løse stort set enhver opgave, så hvis I har et arrangement, der ikke passer i de ovenstående beskrivelser, så kontakt os endelig alligevel.

Om sangene

Herunder kan man læse om nogle af de sange, “Et letsindigt ord” har på repertoriet. Man kan klikke på titlen og høre musikken, mens man læser om sangen og dens udøvere.

  • I dit korte liv

    Lyt til sangen:

    (Tekst :Poul Henningsen, musik: Kai Norman Andersen)

    Sangen blev sunget af Liva Weel i Dagmarrevyen i 1941 og knytter sig til tre af de mest markante personer i besættelsestiden inden for musik, tekst og revy. Liva Weel betegnes af mange som den største danske revykunstnerinde nogensinde, og hun fortolkede blandt andet mange af PH’s tekster.
            Poul Henningsen var arkitekt, skribent og kulturkritiker. Han så revyen som våben og blev medforfatter til revyer, hvor satire og samfundskritik fik ny dramaturgisk form. I 1943 måtte PH og hans kone, Inger Henningsen, flygte til Sverige på grund af hans kritiske holdning.
            Da Liva Weel blev præsenteret for teksten til “I dit korte liv”, sagde hun ifølge PH: »Poul, jeg aner ikke, hvad visen handler om. Er det noget med atomteori? Men de skal få den hver aften lige i masken, så de bliver stille.« 
            Kai Norman Andersen var en dansk komponist, som med sin omfattende produktion af melodier til revyer og et halvt hundrede spillefilm har leveret et betydeligt bidrag til 1900-tallets danske sangskat. I besættelsestiden skrev han musikken til Kjeld Abells og Poul Henningsens revykomedie “Dyveke” (1940) og til Dagmarrevyerne, hovedsagelig i samarbejde med PH og Mogens Dam.

  • Man binder os på mund og hånd

    Lyt til sangen:

    (Tekst: Poul Henningsen, musik: Kai Norman Andersen) 

    Denne sang er ligesom “I dit korte liv” en tekst af PH, musik af Kai Norman Andersen og oprindeligt fremført af Liva Weel.
    Sangen er fra revykomedien “Dyveke” fra 1940 og skrevet før den tyske besættelse af Danmark den 9. april 1940, men med premiere i maj. Det gav problemer med censuren og teksten måtte i al hast måtte ændres. Det anti-nazistiske budskab blev nødtørftigt camoufleret som en sang om erotik og ægteskab. At hensigten var umisforståelig, viste publikum i salen dog tydeligt ved at rejse sig op under sidste strofe som et spontant udtryk for dansk modstand.

  • Den lille lysegrønne sang

    Lyt til sangen:

    (Tekst:Børge Müller, musik: Åge Stentoft)

    Sangen blev en stor succes for søskendeparret Gerda og Ulrik Neumann. De optrådte med sangen i Apollorevyen i 1940. Det var en dansk revy, der blev opført hvert år fra 1925 til 1944, hvorefter Apollo Teatret på Vesterbrogade ved Tivolis hovedindgang blev sprængt i 1945, og revyen blev lukket.
            Sangen virker umiddelbart glad og ubekymret, men har alligevel små hentydninger til tidens alvor som f.eks: "Vores lille, sjove klode, den er ikke nær så sjov, som vi gik rundt og troede."

  • Lili Marleen

    Lyt til sangen:

    (Tekst: Hans Leip, musik: Norbert Schultze)

    “Lili Marleen” er en tysk soldatersang, der i løbet 2. Verdenskrig vandt udbredelse på begge sider af fronten. Sangen blev indspillet i 1939, kort før krigsudbruddet, af den relativt ukendte Lale Andersen.
             Pladen med “Lili Marleen” var ikke særlig populær, da den udkom, og desuden fandt propagandamyndighederne sangen "morbid og depressiv". Bl.a. gør soldaten sig tanker om, hvem Lili Marleen vil stå under lygtepælen med, hvis han selv falder i den krig, han snart drager ud i.
    Det var først, da tyskerne i 1941 etablerede radiostationen  “Soldatensender Belgrad”,
    der rakte fra Nordkap til Afrika, at pladen med Lale Andersen slog endeligt igennem og efterhånden blev brugt som kendingsmelodi, fordi soldater i breve krævede den spillet igen og igen. Også de britiske tropper i Nordafrika lyttede til de tyske musikprogrammer, og melodien blev også populær blandt dem.
             Da originaltekstens indhold hverken er nationalistisk eller politisk, kunne man uden problemer oversætte den til engelsk og andre sprog. I Danmark opstod en anonym smædeversion på et enkelt vers, der opfordrede til at gøre det af med Goebbels, Göring, Hitler og von Ribbentrop. Teksten blev udbredt fra mund til mund og pr. flyveblade og førte i flere byer til, at orkestrene på forlystelsesetablissementerne fik forbud mod at spille melodien, fordi publikum for egen regning sang den forbudte version.

  • Take it easy boy boy

    Lyt til sangen:

    (Tekst: Svend Hauberg, Musik: Leo Mathiesen)

    Leo Mathisen også kaldet "Leo the Lion" var en fremstående entertainer med karakteristisk barok, surrealistisk humor. I 1936-51 havde Leo Mathisen sit eget orkester, med hvilket han indspillede en række plader, ofte med egne kompositioner, f.eks. “Take It Easy” og "To Be Or Not To Be”. Sangen var et stort hit i tiden. 
           
    Den version, man hører i dag, er Leo Mathisens egen version, hvor han selv synger. Den version, som vi tager udgangspunkt i, er førsteindspilningen fra 1940 med den amerikanske sangerinde og trompetist Valaida Snow, der indspillede sangen sammen med tenorsaxofonisten Winstrup Olesen og hans swingband, inklusive Leo Mathisen.
            Læs mere om Valaida Snow under “My Heart Belongs To Daddy”.

  • My heart belongs to daddy

    Lyt til sangen:

    (Musik og tekst: Cole Porter)

    Mange forbinder måske denne sang med Marilyn Monroes version fra 1960, men den er skrevet i 1938. I England blev sangen samme år et hit for Pat Kirkwood, der blev kaldt "Britain's first wartime star".
    I Danmark blev sangen bl.a. sunget af Valaida Snow, der sang med Winstrup Olesen og hans Swingband. Under en turné i Danmark i 1941 blev hun arresteret af nazisterne. Nogle mener, at hun derefter sad i Vestre Fængsel, der blev styret af tyskerne. Andre mener, at hun var i dansk varetægt i et andet fængsel. Kilderne røber ikke noget om årsagen til hendes arrestation, men sandsynligvis skyldtes det, at hun var sort og amerikansk statsborger. Hun blev løsladt i 1942, men i følge jazzhistorikeren Scott Yanow, kom hun sig aldrig over oplevelsen og blev senere narkoman.


Som kilde til informationerne er primært brugt Den store danske encyklopædi, “Dansk Guldalderjazz” Af Frank Büchmann-Møller, “Den flotte lyd af fortiden” af Kjeld Frandsen, “Musikke er af Aage Stentoft” af Christian Stentoft og “Liva Weel-viser” af Erik Hvidt.

  • Karoline Budtz

    Karoline Budtz

    Karoline Budtz er uddannet sanger fra Det Jyske Musikkonservatorium. Hun har mange års erfaring som solist i forskellige sammenhænge og favner bredt stilistisk.
    Karoline udgør også duoen ”The Blackbirds” sammen med Søren Bødker Madsen. De er kendt fra DRs TV-serie: ”Beatles forever” hvor de sammen spiller Beatles sange. Duoen udgav en Cd´en: The Blackbirds 2013

  • Jens Christian Kwella

    Jens Christian Kwella

    Kwella er lektor i rytmisk guitar og sammenspil på Det Jyske Musikkonservatorium.
    Han har en lang og omfattende karriere som guitarist og har udgivet 6 anmelderroste cd'er i eget navn og medvirket på utallige andre. Som musiker på festivaler og spillesteder og gæsteunderviser på konservatorier har han været i USA, Sydamerika, Sydafrika, New Zealand, Frankrig, Ruland, Italien, Tyskland og alle de skandinaviske lande.
    Læs mere på kwella.dk og therascalswingband.dk

  • Kim Mikkelsen

    Kim Mikkelsen

    Kim Mikkelsen er uddannet kontrabassist med en lang karriere som freelancemusiker indenfor teater, shows, revy og ikke mindst inden for jazzmusikken. Han har medvirket på adskillige cd'er i tidens løb, senest på Filt Kristensen: "Lines For Lars", og været backingmusiker for mange uden- og indenlandske solister. En bassist med en stor stilistisk bredde, både på el- og kontrabas.

  • Lars Wagner

    Lars Wagner

    Lars Wagner er uddannet trommeslager på Rytmisk Musikkonservatorium i Kbh.
    Han har været en del af den danske musikscene siden 1988, både live og i studiet med et væld af danske artister. 
    Bl.a. Jette Torp, Jan Glæsel, Lene Siel, Jesper Lundgaard, Birte Kjær, Tommy Seebach og Michael Bladt Kvintet.
    Lars sidder også i orkesteret på flere danske revyer i bl.a. Sønderborg, Odense & Randers.

  • Finn Odderskov

    Finn Odderskov

    Et kendt ansigt i det danske jazzmiljø gennem mere end en menneskealder.
    Mest kendt er han for sin smeltende sax-lyd, men han mestrer også klarinet og fløjte.
    Mange bands har i årernes løb haft glæde af hans evige kærlighed til jazz-musikken – i dag slår han især sine folder i det travle Bourbon Street Jazzband fra Silkeborg samt i mange kvartet- og kvintetsammenhænge.
    Finn har gennem tiderne spillet med alle de ”store”: Thad Jones, Charlie Shavers, Clark Terry, Ben Webster, Bud Freeman, Benny Wathers og mange andre.

Kalender

  • Dato:Tid:Sted:
  • 09/12/201815:00Ballerup Jazzklub.
  • 11/11/201815:00Sorgenfri Kirke.
  • 27/10/201822:00Christiansfeld.
  • 14/10/201816:00Kulturklinikken, Randers.
  • 05/10/201820:30Fanø Jazzklub.
  • 12/05/201812:00Munkens Musikgalleri, Løkken.
  • 04/05/201814:00Hvidovre Bibliotek.
  • 02/05/201814:00Haderslev.
  • 15/03/201819:00Stjær Kirke.
  • 14/03/201819:30Vejle Kirke.
  • 12/03/201814:00Hobro Bibliotek.
  • 11/03/201815:00Varde Musikforening.
  • 18/02/201813:00Ishøj Kultur Cafe.
  • 09/02/201815:00Plejehjem Syddjurs.
  • 01/02/201819:30Middelfart Bibliotek.
  • 12/01/201819:00Kolding Jazzklub.
  • 01/01/201816:00Vesterkær Kirke, Aalborg.
  • 15/12/201717:15Roskilde.
  • 07/12/201720:00Jazzens Venner i Randers.
  • 01/12/201717:30Semco, Esbjerg.
  • 26/11/201719:00Aarhus Friplejehjem.
  • 26/11/201714:30Odder Friplejehjem.
  • 12/11/201713:00Huset, Aalborg.
  • 10/11/201720:15Munkens Musik Galleri.
  • 29/10/201716:00Riiskov Kirke.
  • 23/10/201720:00Kalundborg Medborgerforening.
  • 23/10/201715:00Plejecenter Kalundborg.
  • 19/10/201719:30Nørgårds Højskole, Bjerringbro.
  • 17/09/201715:00Værket, Randers.
  • 14/09/201714:00HK Odense.
  • 13/09/201714:00OK-klubben, Haderslev.
  • 25/08/201717:00Snake City Jazz Festival.
  • 05/08/201712:00Vinfestival, Christiansfeld.
  • 24/06/201710:30Torvet, Skive.
  • 04/06/201710:30Musikhuset Aarhus.
  • 25/05/201715:30Privat arrangement.
  • 23/05/201719:30Spørring Kirke.
  • 06/05/201710:00Hald Ege.
  • 05/05/201720:00Seaside Jazz Club, Fredrikssund.
  • 04/05/201719:30Ulfborg.
  • 08/04/201720:00Østerbro Jazzklub.
  • 23/03/201719:00Vojens.
  • 11/02/201713:00Aarhus Jazzklub.
  • 04/02/201712:00Frokostjazzen, Silkeborg.
  • 28/01/201721:00Djursland Jazzklub.
  • 20/01/201709:30FOF's Kulturhøjskole Aarhus.
  • 31/10/201614:00Skibby Bibliotek, Fredrikssund.
  • 24/09/201615:00Ribe.
  • 18/09/201610:45Holstebro Museum.
  • 16/09/201620:00Gladsaxe Jazzklub.
  • 05/09/201616:00Viborg - privat arrangement.
  • 04/09/201615:30Privat arrangement.
  • 28/08/201620:00Gram Slot.
  • 20/08/201613:00Galleri Munken, Løkken.
  • 06/08/201612:00Kolding Cityforening.
  • 16/07/201615:00Privat arrangement.
  • 11/07/201612:00Musikhuset Aarhus.
  • 30/06/201620:00Lyngby Kirke, Løkken.
  • 12/06/201616:00OK centret, Egå.
  • 03/05/201614:30Nørre Sundby Kirke.
  • 02/05/201621:00Ældrerådet, Hotel Nykøbing.
  • 14/04/201614:00Sønderskov lokalcenter.
  • 12/03/201613:00Djursland Jazzklub.
  • 10/03/201619:30Randers Bibliotek.
  • 04/03/201620:00Jazz i Støvring.
  • 27/02/201612:00Fredericia Jazzklub.
  • 07/02/201614:00Kulturcenter Jammerbugt.
  • 26/01/201614:00AO Pensionistklub, Aarhus.
  • 14/01/201614:00Sønderskovhus Lokalcenter.
  • 01/01/201620:00Nørgaards Højskole, Bjerringbro.
  • 20/11/201520:00Ebeltoft Kulturhus.
  • 19/11/201519:00Guldborgsund bibliotekerne.
  • 12/11/201519:00Hørsholm Bibliotek.
  • 11/11/201516:30Næshøj Lokalcenter.
  • 06/11/201519:00Nr. Rind Forsamlingshus.
  • 30/10/201519:00Vonge.
  • 15/10/201519:30Nørgaards Højskole, Bjerringbro.
  • 14/10/201516:00Privat arrangement.
  • 10/10/201512:00Brovst Musikforsyning.
  • 04/10/201515:00Nakskov.
  • 03/10/201514:30Aarhus Viseklub.
  • 20/09/201514:30Jysk Musik- og Teaterhus, Silkeborg.
  • 05/09/201512:00Fredriksberg Bibliotek,.
  • 23/08/201513:00Musikhuset Aarhus.
  • 16/07/201519:30Nørgårds Højskole, Bjerringbro.
  • 08/07/201520:30Museum Sønderjylland.
  • 07/07/201520:00Silkeborg Højskole.
  • 25/06/201520:00Nørgårds Højskole, Berringbro.
  • 21/06/201513:30Gladsaxe Jazzfestival.
  • 20/06/201514:00Viborg Museums Have.
  • 30/05/201520:00Helnæs Kultur- og Musikforening.
  • 08/05/201519:30Brenderup Højskoles Musikforening.
  • 06/05/201519:30Christiansfeld, Søstrehuset.
  • 05/05/201519:30Børkops Kulturhus.
  • 04/05/201519:30Ringkøbing Bibliotek.
  • 30/04/201520:00Vestremølle, Skanderborg Møllelaug.
  • 25/04/201513:00Aarhus Jazzklub, "Hos Anders".
  • 12/04/201511:30Gimsinghoved Kunst- og Kulturcenter.
  • 09/04/201520:00Jazzklub Sct. Jørgen, Næstved.
  • 09/04/201510:20Tørring Gymnasium.
  • 05/04/201513:00Musikhuset Aarhus.
  • 04/04/201518:00Museet på Sønderskov, Brørup.
  • 03/04/201520:30"På havnen", Juelsminde.
  • 14/03/201513:00Haderslev Jazzklub.
  • 06/03/201520:00Jazzclub Saint Louis, Vordinborg.
  • 01/03/201514:00Jazzens Venner, Odense.
  • 24/01/201514:00Munkebo Kulturhus.
  • 15/01/201519:30Skive Jazzklub, Skive Theater.
  • 05/11/201420:00Museerne i Brønderslev.
  • 02/11/201413:00Huset, Aalborg.
  • 10/10/201419:00Musikdrevet, Koed.

Kontakt:

Jens Christian Kofod Kwella

Højtoftevej 31, Tebstrup
8660 Skanderborg.
DK Denmark
+45 86 19 06 56 / +45 40 93 10 67
kwella@mail.tele.dk 

Karoline Gro Budtz 

Grønnegade 61, 1. th
8000 Århus C
DK Denmark

+45 22 86 12 67
karolinegro@hotmail.com

Her kan du downloade pressemateriale.

Duo

Trio

Kvartet

Kvintet

Mediecenter

Video

thumbnail

Optagelse til TV2 i marts 15

thumbnail

Trio medley

thumbnail

Kvintet-medley

thumbnail

Duo-medley

thumbnail

"Aften"

thumbnail

Brunch-koncert på Holstebro Museum, sept. 2016

thumbnail

Koncert til fællestime på Tørring Gymnasium 09.04.15

Presse

10.04.15 Anmeldelse af fællestime med koncert på Tørring Gymnasium

10.04.15 Anmeldelse af fællestime med koncert på Tørring Gymnasium

Anmeldelse af fællestime med koncert af kvintetten "Et letsindigt ord"

Torsdag d. 9. april 2015 blev 75-årsdagen for Danmarks besættelse markeret på et fællestimearrangement i kantinen på Tørring Gymnasium på en lidt utraditionel vis, idet jazzkvintetten med det bemærkelsesværdige navn ”Et letsindigt ord” underholdt med inciterende rytmer og melodier fra besættelsestiden. Anført af guitaristen Jens Christian Kwella og sangerinden Karoline Budtz blev elever, lærere og enkelte inviterede plejehjemsbeboere rigtigt godt underholdt og informeret af kvintettens medlemmer.
Jens Christian Kwella gav imellem numrene gode saglige oplysninger om vilkårene for danskerne i almindelighed og tekstforfattere i særdeleshed under besættelsens tunge åg. På en enkel og pædagogisk måde blev svære emner som politik og ideologi listet ind, så eleverne ikke alene fik et godt kendskab til hverdagslivet på godt og ondt, men også til besættelsens hårde konditioner, så der også for en historielærer var noget at komme efter.
Kwella formåede at dosere sin viden om besættelsestidens musik i tilpas pæne mængder mellem de skønne numre, så de 90 minutter strøg umanerligt hurtigt. Karoline Budtz´ charmerende og veloplagte stemme og rapfodede stepdans gjorde sig. De fine soloimprovisationer fra bandets professionelle medlemmer udløste automatisk spontant begejstrede klapsalver fra det primært unge publikum.
Der var musik fra Leo Matthiesens uforglemmelige ”Take It Easy” over ”Den Lille Lysegrønne Sang” til ”Man Binder Os Paa Mund Og Haand” og ”Det ku´ man ikke i 90´erne” og mange andre numre, som man dagens alvor til trods blev i godt humør af at lytte til.

Det var forfriskende at høre swingende jazzmusik. Det var livgivende at se og høre, at musikken også appellerede til eleverne. Det var i det hele taget en uforligneligtidslomme – og det er ikke letsindig ord. 

Niels Nyboe Frandsen, Lektor, Tørring Gymnasium                                                                                                   

26.01.15 Anmeldelse: STOR TAK FOR EN STORARTET KONCERTOPLEVELSE

26.01.15 Anmeldelse: STOR TAK FOR EN STORARTET KONCERTOPLEVELSE


I 1940 blev Danmark besat af tyske tropper, og i kølvandet på besættelsen fulgte en lang række indskrænkninger i befolkningens adgang til at udtrykke sig frit. Men trods den tyske censur lykkedes det for nogle meget kreative mennesker at få deres tanker og holdninger ud på tryk og i tale.
Den mest kendte af disse skribenter var arkitekten og samfundskritikeren Poul Henningsen (PH), der også var forfatter til en række revyer under krigen.

Med sig som komponist havde PH, Kai Norman Andersen, en af de mest produktive danske komponister gennem tiden, med flere end 900 melodier på samvittigheden
At det så ofte var datidens største revynavn, Liva Weel, der foredrog viserne, var kun med til at løfte produktionen helt op til stjernerne.
Koncerten i Munkebo Kulturhus med trioen ”Et letsindigt ord” havde sit udgangspunkt i besættelsestidens tekster og melodier, så naturligvis var supertrioen PH-KNA-LW i fokus.
Melodierne i første afdeling hørte til i den mere eftertænksomme del: ”De gratis glæder”, ”Jeg ku’ bli’ nåed’ så 1-2-3”, ”Man binder os på hånd og mund” og den smukke ”I dit korte liv”, som afsluttede første del.
Undervejs havde vi også hørt Kaj Munks ”Den blå anemone”, der ligeledes er skrevet under krigen; Kai Norman Andersens ”Man bli’r så glad, når solen skinner” og ”Den lille lysegrønne sang”, som Ulrik og Gerda Neumann sang på Apollo-teatret i krigens første år.
Der var også en tysk sang på repertoiret. Sangen ”Lilli Marleen” er skrevet i 1939 og kan tolkes som en ung soldats triste tanker om, at han ikke kommer hjem igen. Den blev først en kæmpefiasko i Tyskland, og propagandaminister Joseph Goebbels kaldte sangen ”morbid”, for det var naturligvis helt utænkeligt, at en tysk soldat ikke skulle overleve krigen! Af forskellige kanaler kom melodien englænderne for øre og blev en landeplage med engelsk tekst. Også i Danmark blev sangen populær, her med en meget ironisk tekst om, hvad man skulle gøre ved de førende nazibosser.



Her i pausen mellem de to afdelinger er det måske på sin plads at nævne orkestrets medlemmer: Karoline Budtz bar os igennem alle sangene, men fik også lejlighed til at håndtere forskellig slag- og rytmeinstrumenter undervejs. Hvordan man kan slå forskellig rytme med hænderne og samtidig koncentrere sig om at synge, går over min forstand. Det er måske det, man kalder multi-tasking.
Jens Christian Kwella var guitaristen i trioen. Udover at være fremragende på sit instrument, var han også storytelleren, der bandt programmet sammen og fortalte den historie, der knyttede sig til de enkelte sange. Sidste medlem af gruppen var bassisten Kim Mikkelsen, der ligeledes mestrede sit instrument til fuldkommenhed.
Det burde være overflødigt at nævne, at det hele foregik med charme, selvtillid og overskud.
Anden halvdel af koncerten var helliget mere swingende toner. Krigstiden var nemlig også swingtid, men i Tyskland var ”Swing Tanzen verboten”. I Danmark var man ikke så restriktiv, så der måtte gerne både spilles og danses swing.
Det måtte der også til koncerten, men vi nøjedes nu med at lytte. Så vi fik Svend Asmussens ”Hvad er swing”, Fats Wallers ”Honeysuckle Rose”, Leo Mathiesens ”Take It Easy, Boy Boy” og Cole Porters ”My Heart Belongs To Daddy”.
I den lettere genre var der genhør med ”Alle går rundt og forelsker sig” af Kai Norman Andersen, ”Så’n var det ikke i 90erne” af Epe og Aage Stentoft og ”En yndig lille fjer” fra Gerda og Ulrik Neumanns repertoire.
En ikke så kendt, men finurlig tekst af PH og KNA fik vi også, nemlig ”Så slår to hjerter sødt i samme takt”, hvori to af tidens kendte danske nazister var nævnt ved navn. Teksten blev sendt til censuren i Tyskland, men fik – til de to nazisters store fortrydelse – lov at passere. Det kunne måske være, at tyskerne også var trætte af Vilhelm Petersen og Frits Clausen og syntes, at de havde godt af at få en lille én over næsen.
Selvfølgelig skulle der et ekstranummer til, og hvad var mere passende end Vera Lynn-krigsklassikeren over dem alle: ”We’ll Meet Again”. Og det gør vi gerne, hvis vi en anden gang skulle blive budt på Et Letsindigt Ord.
Stor tak til Oasen for endnu en storartet koncertoplevelse.
Ove Eriksen, Munkebo Kulturhus hjemmeside 26.01.15
 
 

10.04.14 Artikel: DA SWINGET KOM TIL KWELLA

10.04.14 Artikel: DA SWINGET KOM TIL KWELLA


Af Claus Strøm, Aarhusjazz april 14

Som musiker bevæger guitaristen Jens Christian Kwella sig vidt omkring. Midt i sin rejse har han gjort stop ved swingmusikken i Danmark omkring besættelsestiden, hvilket har søsat projekterne “Hede Hule Hot” og “Et letsindigt Ord”
– Jeg har altid interesseret mig for historie og historiske romaner, og så selvfølgelig 2. verdenskrig, som de fleste har en eller anden relation til. Min mor kom til Danmark i 60’erne fra Tyskland, hvor krigen endnu stod i frisk erindring hos mange danskere, så på den måde har vi haft arven fra besættelsestiden helt tæt inde på kroppen
Dette er noget af det første Jens Christian, der i daglig tale går under sit efternavn “Kwella”, et navn med en kompliceret baggrundshistorie, fortæller.
– Navnet stammer nok fra Spanien, hvor det staves “Quella” og så havnede det på en eller anden måde omrking Tyskland, hvor det stavedes “Kwella”.
Udover at have en snørklet navnehistorie, har Kwella også en efterhånden lang historie som musiker. Han er aktiv i adskillige bands og har lige udgivet en plade med orkesteret “Tangojazz”, hvor der spilles instrumental latinamerikansk musik. Derudover har han spillet alt fra world til funk og fusion og han har heller intet imod at spille i de lettere genre, om det så er pop/rock eller dansktop. Med andre ord, fik han engang at vide, at han aldrig var bange for at få “beskidte fingre”, uanset om han spillede det ene eller det andet.

“Hede Hule Hot” og “Et Letsindigt Ord”
Kwellas seneste projekter “Hede Hule Hot” og “Et Letsindigt Ord” tager udgangspunkt i interessen for både musik og historie.  “Hede Hule Hot”  er en kvintet, der spiller swingmusikken fra 40’erne, hvorimod “Et letsindigt ord” også spiller revyviser og justerer holdet fra duo til kvintet alt efter arrangementets type. Her indgår også en mere foredragende del omkring musikken. Begge projekter er centreret omkring Kwella og sangerinden Karoline Budz.
– Der har været stor interesse omkring projektet, fordi der faktisk ikke er mange der ved, hvilken slags musik, der blev spillet under besættelsestiden. For mig selv var det i mødet med Erik Wiedemanns bog “Jazz i Danmark”, at jeg blev yderligere bekendt med den danske sangskat fra 20’erne til 40’erne og tænkte, at det måtte man kunne lave noget ud af.
Det er nu blevet til klingende musik og det viser sig, at der er flere interessante omstændigheder, der gjorde sig unikt gældende under besættelsen.
– Modsat de fleste andre lande, var jazzmusikken ikke direkte forbudt i Danmark. Tyskland ville gerne holde sig på god fod med danskerne, da de betragtede landet som et pragteksemplar på en fredelig overdragelse af magten til dem. Derfor blev der lidt højere til loftet, og det blev tilladt at spille jazzmusik, dog med tekstlig censur. Det krævede dog ikke meget at omgå denne, ved blot at skrive lidt om på teksterne. Eksempelvis kom sangen “Man Binder os På Mund og Hånd” til at handle om det problematiske ved at binde sig gennem ægteskab, selvom det var ret tydeligt at læse mellem linjerne, at det handlede om besættelsesmagtens uretsmæssige overtagelse af Danmark.
Derudover fortæller Kwella, at de danske musikere var efterladt alene uden udenlanske musikere, da grænsen var lukket for udefrakommende. Kwella beskriver musikken både som kompliceret, melodisk og meget lig den amerikanske sangskat, som han har kendskab til gennem de mange “standards”, han har spillet over årene.
–  Formen minder om de gamle amerikanske standards og melodierne og akkorderne er nogenlunde de samme, men derudover har revyviserne på det danske sprog en meget mere kritisk stillingstagen til de samfundsmæssige forhold i samtiden i forhold til de amerikanske.
Kwella afslutter med at forælle, at modsat, da han rejste i USA og Sydafrika, så er den danske jazzscene meget mere “globaliseret” i den forstand, at der ikke er de samme rødder i musikken, som i de andre lande. Hans projekt kan dermed ses som en større rodbehandling i forhold til at forbinde den jazzmusik, der spilles, med vores historie som nation og folk.

Fremtiden
Selvom Kwella ser frem til at spille musikken ude, glæder han sig også til at skrive sin egen musik igen.
– Der er altid en vekselvirkning, når man har forskellige projekter. Jeg har spillet rigtig meget swing på det seneste i forskellige sammenhænge og jeg kan mærke, at jeg nu igen er klar til at skrive min egen musik, så det vil jeg se frem til fortæller Kwella, der bestemt virker glad for både nu’et og fremtiden, han bevæger sig hen imod.
Udover et Soloprojekt udgiver han også til efteråret en cd med orgeltrion “Organic Picnic”, som han er en del af.
Man kan besøge og lytte med på Kwellas projekt på www.etletsindigtord.dk og følge med i kalenderen og se, hvornår man kan få fornøjelsen at opleve dem live. På Aarhusjazz ønsker vi forsat god swing til Kwella.

17.02.14 Artikel: Aarhus Stiftidende

17.02.14 Artikel: Aarhus Stiftidende

"Camouflerede kritiske kommentarer var ikke usædvanligt i musikken, der blev til under besættelsen.
Tænk blot på PH's "Man binder os på mund og hånd" eller "I dit korte liv". Sidstnævnte åbner med linjen "Tilgi' jeg siger et letsindigt ord".
Og netop "Et Letsindigt Ord" er navnet på et nyt projekt som den aarhusianske jazzguitarist Jens Christian Kwella har fået ideen til."

Læs artiklen:

Video/Medie-arkiv

  • Medley
  • Man Binder Os På Mund Og Hånd
  • Take It Easy Boy, Boy
  • Lili Marleen
  • Den Lille Lysegrønne Sang
  • I dit korte liv
  • My Heart Belongs To Daddy